Dodatki za oljne barve so zasnovani tako, da umetnikom omogočijo večjo fleksibilnost in natančnost pri delu z oljnimi barvami. Ta tehnika slikanja, ki je navduševala umetnike že skozi zgodovino, zahteva poznavanje osnovnih zakonitosti in pravil.
Z različnimi dodatki lahko umetniki prilagodijo sušenje, teksturo, glosiranje ali celo hitro in počasno sušenje barv, da dosežejo želeni učinek.
Razdelitev dodatkov za oljne barve:
Oljne barve ponujajo širok spekter dodatkov, ki jih je mogoče razdeliti v pet osnovnih skupin:
1. Razredčila (terpentin, mineralna razredčila brez vonja) - topila in razredčil za redčenje barv in čiščenje čopičev
Uporaba: Razredčila omogočajo redčenje barv, da postanejo tanjše in bolj transparentne, ter omogočajo lažje nanašanje. Uporabljajo se tudi za čiščenje čopičev.
Primer: Terpentin je klasično razredčilo za oljne barve, medtem ko mineralna razredčila brez vonja nudijo manj neprijetnega vonja in so idealna za notranje prostore.
2. Olja delujejo kot veziva, nudijo globino, sijaj in odpornost
V oljnem slikarstvu so olja ključna sestavina, saj so sinonim za globino, sijaj in odpornost. Olja delujejo kot veziva za oljne barve, saj omogočajo enostavno mešanje barv in povečujejo fluidnost, ne da bi jih redčila. S svojo sposobnostjo ustvarjanja globokih, sijočih plasti so olja tisti element, ki oljnim barvam dajejo večjo obstojnost in dolgoživost, kar pomeni, da umetniška dela ohranijo svojo kakovost skozi čas.
Vse vrste olj v slikarstvu imajo specifične lastnosti, ki vplivajo na hitro sušenje, sijaj, prosojnost in odpornost končnega dela. Pri izbiri olja je pomembno, da upoštevate vrsto umetniškega dela, ki ga ustvarjate, in kakšen učinek želite doseči.
LANENO OLJE - Laneno olje je najbolj tradicionalno olje, ki se uporablja v oljnem slikarstvu. Deluje kot vezivo za barve, povečuje njihovo fluidnost in omogoča prožno nanašanje barv. Povečuje globino barve in ji daje bogat sijaj.
Uporaba: Laneno olje je odlično za običajna slikarska dela, kjer želite doseči bogat, sijoč končni rezultat. Zaradi svoje hitrosti sušenja je primerno za tehnike, kot je alla prima (slikanje v enem zamahu).
Primer: Umetnik uporablja laneno olje za hitro sušenje slikanja z oljnimi barvami pri slikanju portreta, kjer si želi, da barve ostanejo žive in sijoče.
MAKOVO OLJE - Makovo olje se uporablja kot alternativa lanenemu olju. Ima podobne lastnosti, vendar se počasneje suši in je idealno za svetlejše odtenke, saj ne rumeni.
Uporaba: Makovo olje je primerno za slikanje svetlih, prosojnih barvnih plasti, saj ne spreminja barvnega tona in omogoča daljši čas za mešanje barv. Zaradi počasnejšega sušenja je dobro za umetnike, ki želijo več časa za natančne detajle.
Primer: Umetnik uporablja makovo olje pri slikanju svetlih pokrajin, kjer je pomembno, da barve ostanejo svetle in ne spreminjajo tona, medtem ko ustvarja prehode med nebesnimi in vodnimi odtenki.
PETROLEJEVO OLJE - Petrolejevo olje omogoča daljši čas za delo z barvami in rahlo potemni ter matira barve. Ta lastnost je uporabna pri slikanju v tehnikah, kjer umetnik želi poudariti starinske učinke ali doseči globlje, temnejše tone.
Uporaba: Petrolejevo olje je odlično za tehniku glazure (nanose prozornih barv), kjer umetnik uporablja daljši čas sušenja za več plasti in subtilne prehode. Prav tako je uporabno pri slikanju portretov, kjer je potrebna večja kontrola nad barvnim tonom.
Primer: Umetnik uporablja petrolejevo olje pri slikanju starinskih predmetov, kot so starinske knjige ali pohištvo, kjer želi doseči globoko, matiran učinek, ki doda patino in zgodovinsko noto umetniškemu delu.
3. Mediji za hitro sušenje (pospeševalci sušenja) - Kobaltovo sušilo, Courtrajevo sušilo, Sikativ medij
KOBALTOVO SUŠILO – Kobaltovo sušilo je primerno za tanke nanose barve. Deluje hitro po celotni površini in pospeši sušenje barve, vendar je treba biti previden pri nanosih, saj lahko prekomeren nanos povzroči, da barva potemni.
Uporaba: Kobaltovo sušilo je idealno za hitro sušenje tankih nanosov barve, kot so detajli v portretih ali krajinskih slikah, kjer želite hitro napredovati z več sloji brez prekomernega temnenja.
Primer: Umetnik uporablja Kobaltovo sušilo pri delu na portretih, kjer si želi hitro posušiti začetne plasti barve, da lahko nanese podrobnosti, kot so oči ali usta.
COURTRAJEVO SUŠILO – Courtrajevo sušilo je močno sušilo, ki deluje tako površinsko kot globinsko. Je primerno za globoke nanose barve in omogoča, da se barva posuši hitreje v globljih plasteh, kar je še posebej uporabno pri tehnikah, kjer so potrebne debelejše plasti barve.
Uporaba: Uporablja se pri delu, ki vključuje debelejše sloje barve, saj zagotavlja hitro sušenje, ne da bi pri tem ogrozilo kakovost barve. Idealno za slikanje v tehnikah, kot so impasto ali pri ustvarjanju tekstur.
Primer: Umetnik uporablja Courtrajevo sušilo pri slikanju krajine z debelimi plastmi barve, kjer si želi hitro sušenje, da se izogne nepotrebnemu razmazovanju in omogoči mešanje naslednjih slojev.
SIKATIV MEDIJ – Sikativ medij pospeši oblikovanje filma barve, kar pomeni, da pomaga pri hitrejšem nastajanju suhe površine. Poleg tega doda nežno rumeno patino, kar lahko pripomore k vintage ali starinskem videzu vašega umetniškega dela.
Uporaba: Sikativ medij je idealen za umetnike, ki želijo pospešiti proces sušenja pri debeljših slojih barve, hkrati pa dodajajo subtilno toplo patino na površino.
Primer: Umetnik uporablja Sikativ medij pri slikanju starega pohištva, kjer želi doseči občutek starinske glazure z rahlo rumeno patino, medtem ko si želi hitrejše sušenje slojev.
4. Mediji, ki spreminjajo videz ali volumen barve
Mediji so dodatki, ki omogočajo umetnikom, da prilagodijo lastnosti svojih barv za dosego različnih učinkov. Z njimi lahko spremenite videz, volumen, teksturo ali sijaj barve, kar vam omogoča večjo fleksibilnost pri ustvarjanju umetniških del. Pri medijih gre za različne vrste, ki imajo specifične funkcije:
BREZBARVNI SLIKARSKI MEDIJ - Ta medij utekočini barvo, poveča njen sijaj in globino.
Uporaba: Idealno za ustvarjanje globokih, svetlih barvnih tonov z večjo prosojnostjo in sijajem.
Primer: Umetnik lahko uporablja brezbarvni slikarski medij za ustvarjanje svetlečega morja v krajini, kjer voda odseva svetlobo in daje občutek globine.
FRAGONARD GEL MEDIJ - Dodaja barvi elastičnost in boljšo oprijemljivost.
Uporaba: Uporablja se za bolj dinamično slikanje, kjer je pomembna fleksibilnost, natančnost in čvrst oprijem na površino.
Primer: Pri slikanju cvetja, umetnik uporablja Fragonard gel medij, da barvam doda elastičnost, kar omogoča, da ustvarijo več plasti in teksturiran učinek na cvetnih listih.
FLORENTINSKI DODATEK - Ta medij ustvarja satenasto površino in povečuje debelino plasti barve.
Uporaba: Uporablja se pri želji po mehkih, satenastih zaključkih, hkrati pa dodaja telesnost barvnim nanosom.
Primer: Pri slikanju portreta, umetnik uporablja Florentinski dodatek, da ustvari kožo, ki izgleda svilnato in nežno, z rahlim sijajem, ki izboljša naravno svetlobo na obrazu.
HOLANDSKI MEDIJ - Podoben prastarim oljnim dodatkom, ta medij omogoča učinek starih glazur, doda vezno moč in barvitost.
Uporaba: Idealno za slikanje glazur, za dosego bogatih in globokih tonov.
Primer: Umetnik lahko uporablja Holandski medij za ustvarjanje učinka stare glazure na zgodovinskem portretu, kjer temni, bogati toni na ozadju povečajo dramatičnost obraza.
PREKRIVNI DODATEK - Ta medij doda končno trdoto in moč barvi, hkrati pa jo hitro posuši in matira.
Uporaba: Uporablja se za končne premaze, kjer je potrebna trdnost in hitro sušenje.
Primer: Pri zaključevanju slike z akrilnimi barvami, umetnik uporablja prekrivni dodatek za hitro matiranje končnega sloja in povečanje trdnosti slike, saj je slika nagnjena k izpostavljenosti poškodbam zaradi vsakodnevne uporabe.
STRUKTURNI GEL - Ta medij omogoča ustvarjanje strukturiranega dela in povečuje volumen barve.
Uporaba: Uporablja se za ustvarjanje izrazitih tekstur in voluminoznih nanosov, ki povečajo globino in dinamiko slike.
Primer: Umetnik uporablja Strukturni gel za slikanje gorskega terena, kjer je potrebno ustvariti trdno teksturo, ki se dviga iz platna in daje občutek pravega, dramatičnega reliefa.
5.Grundi in zaščitni laki (gesso, zaščitni laki)
Uporaba: Grundi, kot je gesso, se uporabljajo za pripravo površine na slikanje, saj izboljšajo oprijem barve in omogočajo boljšo teksturo. Zaščitni laki pa se nanesejo na končana dela, da jih zaščitite pred poškodbami in UV svetlobo.
Primer: Matni zaščitni lak omogoča zaščito slike, ne da bi ji dodal sijaj, medtem ko sijajni lak daje večji sijaj in globino.
GESSO - Gesso izboljša oprijem barve na površini, zaščiti osnovno površino (platno..) pripravi površino za gladko nanašanje barve. Z različnimi vrstami gessa lahko dosežete različne učinke teksture, globine ali kontrasta.
TRANSPARENTNI GESSO - Ohranja naravno teksturo površine, kar omogoča bolj organičen in "naraven" izgled umetniškega dela. Povečanje oprijema brez popolnega prekrivanja podlage.
BEL GESSO - Zagotavlja dobro oprijemljivost barve, omogoča dolgotrajno obstojnost in stabilnost umetniških del. Omogoča visok kontrast, ko se uporablja z živimi barvami.
ČRN GESSO - Omogoča hitro ustvarjanje kontrasta z barvami, še posebej v primerih, kjer želite poudariti svetlobne učinke ali barvne prehode. Črna podlaga lahko doda delo dramatičnosti in globine.
ONE COAT GESSO - je poseben tip gessa, ki omogoča hitro in enostavno pripravo površin z le enim slojem. Ta vrsta gessa je zasnovana tako, da prekriva površino hitro in učinkovito, brez potrebe po več plasteh gessa, ki so običajno potrebne za standardno beljenje.
ZAŠČITNI LAKI
KRISTALNI PREMAZ – sijajen lak, diskreten in nežen, poudari tudi najbolj subtilna senčenja na sliki.
SUPERFINI PREMAZ – prosojen, ne spremeni sijajnost barv. V spreju ali tekočini za nanos s čopičem.
SATENASTI PREMAZ – se hitro suši, nudi satenast končni videz, nanesite ga v enem sloju in eni smeri. V spreju ali tekočini za nanos s čopičem.
MAT PREMAZ – nudi enakomeren mat film. V spreju ali tekočini za nanos s čopičem.
DAMMAR – svetleč, prosojen, jantarne barve, razliva se sam in poživi še tako obdeledo sliko. Prida nežno rumeno patino.
PREMAZ ZA RETUŠIRANJE – uporabljamo ga med delom za popravke pri neželenih mat učinkih, za odpravo senc ali izenačevanje sijajnosti barv. Služi kot začasna zaščita, uporabljamo ga v majhnih količinah. V spreju ali tekočini za nanos s čopičem.